Vihreillä on oma ehdokaslista Turun osuuskaupan vaalien molemmilla jäsenalueilla. Vaalit pidetään posti- ja nettiäänestyksenä. Äänestysaika on 16.-31.3.2020.

Voit tutustua ehdokkaisiin Osuuskaupan vaalikoneessa. Vaalikoneeseen pääset tästä.

Lähiruokaa helposti!

Vihreät tavoitteet TOK:n vaaleissa 2020

Sinä olet Turun osuuskaupan omistaja. Kenet sinä haluat edustamaan itseäsi rakennettaessa tulevaisuuden osuuskuntaa, joka palvelee sinua omistaja-asiakkaana vihreässä arjessasi? Mitä sinä haluaisit osuuskunnaltasi? Näissä vaaleissa valitaan osuuskaupan edustajisto. Me Vihreät kerromme tässä, mitä me pidämme tärkeänä.

Kaikkien paikallinen kauppa

Alueen osuuskauppojen pitää tarjota lähiruokaa alueen tuottajilta ja niissä tulee olla tarjontaa erikokoisille perheille – myös yksinasujille. Kun kaupat ja ravintolat ovat saavutettavia ja esteettömiä, on meidän kaikkien niissä helppo asioida. Mahdollistetaan vaivaton pääsy kauppaan ja ravintoloihin rollaattorilla, pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa.

Kansainvälistyvällä seudulla myös kaupan tulee olla monikielinen, moninainen ja avoin erilaisille ihmisille. TOK:n tulee olla vastuullinen ja hyvä työnantaja. TOK:lla on suurena työnantajana iso mahdollisuus toimia erilaisten ihmisten kouluttajana ja työurien mahdollistajana.

Tartutaan ilmastohaasteeseen

Ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste. TOK:n tulee vastata haasteeseen kaikessa toiminnassaan. Meidän kaikkien ilmastopäästöistä suuri osa muodostuu ruoasta, liikkumisesta ja kulutuksesta. TOK:n pitää tukea meitä arjen ruokavalinnoissamme ja hankinnoissamme.

Eettisen ja vähäpäästöisen ruoan ostamisen tulee olla helppoa ja halpaa. Lisäksi tulee panostaa lähellä tuotettuun, luomuun ja reiluun kauppaan. Ravintoloissa tulee aina olla tarjolla kasvisvaihtoehtoja.

Kauppoihin tulee päästä helposti kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä. Lähikaupat tulee säilyttää. Verkkokauppaa, kotiinkuljetusta ja noutopisteitä tulee lisätä ja laajentaa toimintaa koko TOK:n alueelle.

TOK:n on suuri energiankuluttaja ja tavaroiden hankkija. Kaiken kulutetun energian tulee olla päästötöntä. Samaa tulee vaatia tavarantoimittajilta. Kaupoissa tulee olla mahdollisuus kierrättää. Päämääränä tulee olla kiertotalous, joka vaatii mahdollisimman vähän uusia luonnonvaroja.

TOK:n tulee sijoittaa omaisuutensa eettisesti ja vastuullisesti.

Avoimena uuteen

Maailma muuttuu, Varsinais-Suomi muuttuu ja TOK:n tulee olla muutoksessa aktiivisesti mukana. Kun yhä suurempi osa hankinnoista tehdään verkossa, tulee verkkokaupan toimia ja kun tulee tarve käydä kaupassa, tulee asioinnin olla ilo. Osuuskaupan tulee olla myös avoimena kehittämässä uusia palveluja – kaikkea ei ole keksitty vielä!

Lähikaupan tulee olla asiakkaidensa näköinen ja oloinen. Annetaan kauppiaille mahdollisuus rakentaa näköisensä kauppa, jossa paikallisuus ja lähiseutu näkyvät.

Vihreät ehdokkaat Turun osuuskaupan vaaleissa 2020

269 Meri Vuohu, FM, tuotantoassistentti, Turku
270 Jukka Väisänen, kasvatustieteen kandidaatti, yo-merkonomi, Turku
271 Jarno Örnberg, myyntipäällikkö, KTM, Masku

Jäsenalue 2, lista K, Aura, Kustavi, Loimaa, Parainen, Mynämäki, Nousiainen, Oripää, Paimio, Pöytyä, Sauvo, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa

272 Teppo Heikkilä, maatalousyrittäjä, Loimaa
273 Sini Heino, osastonhoitaja, TtM, Paimio
274 Sampsa Heinonen, agronomi, ylitarkastaja, Loimaa
275 Sari Hopponen, myyntineuvottelija, Sauvo
276 Mona Lehtonen, ombudsman, Pargas
277 Terhi Nordqvist, kiinteistönvälittäjä, Parainen
278 Tea Sundqvist, FM, koulunkäynnin ohjaaja, Parainen
279 Helena Särkijärvi, FM, VTK, fil.mag., pol.kand. Parainen, Pargas
280 Jari Tschernij, rakennusarkkitehti, Parainen
281 Meri-Salla Tuominen, myyjä, doula, Mynämäki
282 Pirjo Wibom, toimistonhoitaja, Parainen

Osuuskauppavaalit – TOK

Turun Osuuskaupan omistavat yli 161 000 asiakasomistajaa. Keväällä 2020 TOK:n omistajien keskuudesta valitaan vaaleilla 60 jäsentä edustajistoon. S-ryhmän alueosuuskaupat ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa.

Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan jäsenistä eli asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Näin äänestät vaaleissa

Turun Osuuskaupan edustajisto valitaan käyttämällä suhteellista vaalitapaa. Tämä tarkoittaa sitä, että ääni annetaan omalle ehdokkaalle, mutta läpipääsyyn vaikuttaa sekä ehdokkaan itse saamat äänet että koko ehdokaslistan äänimäärä.

Vaaleja varten Turun Osuuskauppa on jaettu kahteen jäsenalueeseen. Asiakasomistajat äänestävät edustajistoon jäsenet omilta jäsenalueiltaan. Jäsenalueiden ulkopuolella asuva asiakasomistaja voi äänestää kumman tahansa jäsenalueen ehdokasta.

Jäsenalue 1 – valitaan 46 edustajiston jäsentä: Kaarina, Lieto, Masku, Naantali, Raisio, Rusko, Turku

Jäsenalue 2 – valitaan 14 edustajiston jäsentä: Aura, Kustavi, Loimaa, Parainen, Mynämäki, Nousiainen, Oripää, Paimio, Pöytyä, Sauvo, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa

Vaalit pidetään posti- ja nettiäänestyksenä. Äänestyslipuke ja äänestysohjeet toimitetaan Turun Osuuskaupan äänioikeutetuille jäsenille ennen äänestyksen alkua. Varsinainen äänestysaika on 16.-31.3.2020. Vaalien tulos julkaistaan 8.4.2020.

Äänestysaika postitse: 16.-31.3.2020, äänestysaika verkossa 16.-31.3.2020

Vaalikone on auki