Kirjoittaja Sofia Virta

Sain kunnian aloittaa Varsinais-Suomen Vihreiden kevätkokouksen puheenvuorolla viime lauantaina 22.8. ja halusin puheenvuorossani korostaa niitä tärkeitä teemoja, joiden edessä me kaikki kuntapäättäjät olemme tulevana syksynä samalla luoden katseen jo ensi kevääseen.

Meillä kaikilla on ollut vähän erilainen vuosi takana, eikä alkava syksykään ihan tavalliselta näytä. Yhdessä me olemme jokainen tahoillamme kohdanneet yhden suurimmista kriiseistä ja uskon sen vaikuttaneen myös meistä jokaiseen eri tavoin. Eduskunnassa korona tarkoitti konkreettisesti noin 50 suunnitelmasta poikkeavaa hallituksen esitystä, joita käsittelimme keväällä valiokunnissa sekä istuntosalissa. Vastaavasti sama määrä esityksiä jäi antamatta poikkeustilan takia ja ne odottavat meitä nyt syksyllä.

Taloudeltamme romahti pohja monella mittarilla ja nyt käynnissä olevat valmistelut tulevaa budjettiriiheä varten ovat vaativia. Samaan aikaan huoli meidän mittaamattoman tärkeän järjestökentän kohtalosta Veikkauksen tilanteeseen liittyen on suuri. Ja kun me taistelemme tätä koronaviruspandemiaa vastaan, niin me Vihreät ymmärrämme, että isompi kriisi kasvaa kokoajan ilmastonmuutoksen muodossa.
Tähän kriisiin meillä on kiire saada ratkaisuja.

Jos johonkin voi luottaa niin siihen, että me Vihreät olemme yhä taatusti se puolue, joka tuolla suljetuissa kabineteissa aidosti vääntää luonnon monimuotoisuuden ja ilmaston puolesta – usein valitettavan yksin. Vaikka media tai naapuripuolueen twittertili väittäisikin jotain muuta. Tiedän, että monet kuntapäättäjät tekevät sitä samaa vääntöä kaupunginhallitusten ja valtuustojen kokouksista toiseen.

Kokoustimme Vihreän eduskuntaryhmän kanssa edellisellä viikolla pitkästä aikaa livenä, toki turvavälein ja hygieniasta huolehtien. Kokouksen alkuun kävimme kierroksen asioista, joissa me olemme onnistuneet. Välillä näiden onnistumisten mieleen palauttamisesta saa aika hurjasti energiaa painaa eteenpäin. Niin nytkin.
Itse nostin onnistumiseksi sen, että olemme aidosti läpi kriisin asetettu etusijalle kerta toisensa jälkeen heidät, jotka tässä yhteisessä yhteiskunnassamme elää tai on kaikkein haavoittuvimmissa olosuhteissa.

Meidän kaikkien vihreiden päättäjien mielissä ovat siellä neuvottelu- ja kokouspöydissä he, joilla ei ole kotia suojanaan. Tai he, joille koti ei symboloi turvaa vaan pelkoa. Me muistamme joukostamme heitä, jotka kamppailevat mielenterveys-tai päihdeongelmien parissa tai joilla on valtava huoli omasta läheisestään. Me kannamme yhdessä huolta heistä, jotka ovat valumassa yhteiskuntamme laidoilta ulottumattomiin. Me puolustamme heitä, jotka pakenevat sotaa tai pahenevaa ilmastokriisiä. Me taistelemme aidosti sen puolesta, että jokaisella lapsella olisi turvallinen lapsuus ja ikäihmisellä arvokas vanhuus. Me emme unohda eläimiä, emme upeaa ja korvaamatonta luontoa, jossa ihmislajina saamme elää.
Ja me muistamme, ettei ole jotain ”he”-joukkoa vaan aidosti ymmärrämme, että on vain me. Yhdessä me muodostamme maailman.

Edessämme ovat kovat talousväännöt monissa kunnissa. Kuntatalouden tilanne on vaikea. Siihen pyritään löytämään apua valtion suunnalta, mutta joka tapauksessa ahtaalla ollaan monissa budjettineuvotteluissa. Toivotan jo nyt kaikille niihin vääntöihin osallistuville voimia ja rohkeutta puolustaa meille tärkeitä teemoja.

Nyt ei ole se hetki kun leikataan palveluista tai karsitaan ongelmien ennaltaehkäisystä.
Palveluista ja ennaltaehkäisevistä toimista, joilla voidaan estää yhdenkin lapsen, nuoren tai perheen ajautuminen ongelmiin ei ole varaa leikata nyt eikä lähivuosina. Se hetkittäinen säästö, mikä näillä leikkauksilla saataisiin aikaan, maksettaisiin valtavina laskuina myöhemmin takaisin – inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan. Nyt ei ole varaa toistaa 90-luvun laman virheitä. Äärimmäisen tärkeää on nyt pitää huolta siitä, että valtion lisätalousarviossa jaettavat lasten ja nuorten tukemiseen tarkoitetut valtionosuuksien lisäykset kohdentuisivat kaupungeissa ja kunnissa tehtävän päätöksenteon seurauksena oikeasti lasten- ja nuorten mielenterveystyöhön ja kouluterveydenhuollon opiskeluhuollon lisäresursseihin.

Kuntavaalit koputtelevat ovea ensi keväänä ja on jälleen aika ja mahdollisuus muutokseen. Viime vaaleissa Vihreät astelivat kuntien valtuustosaleihin vahvemmin joukoin. Tällä kertaa me voimme tehdä sen vieläkin isommin. Kasvaa entisestään.
Mutta kasvua vaatii ehdokkaita ja ahkeria vaalityömyyriä. Jokaisella on uniikki paikkansa tässä kokonaisuudessa ja jokaista tarvitaan.
Pidetään politiikassa kaikki väestöryhmät mukana. Käyttämämme sanat luovat todellisuutta ja sillä on merkitystä minkälaista tarinaa politiikan teosta rakennamme.

Sofia Virta. Ensimmäisen kauden Kansanedustaja Kaarinasta. Jäsenenä Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa sekä Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa. Toimii eduskuntaryhmän edustajana Mielenterveyspoliittisessa neuvottelukunnassa, Poliisiasian neuvottelukunnassa sekä Lapsistrategiakomiteassa. Varajäsenenä Tulevaisuusvaliokunnassa sekä Kelan valtuutetuissa.