Vihreiden jäsenet pääsivät Varsinais-Suomessa vaikuttamaan suoraan eduskuntavaalien ehdokasasetteluun. Varsinais-Suomen vihreät järjesti eduskuntavaaliehdokkaiden valinnasta neuvoa-antavan jäsenkyselyn syyskuussa. Kyselyssä kysyttiin jäseniltä, keitä ehdotetuista henkilöistä he kannattavat eduskuntavaaliehdokkaiksi. Jäsenkysely päättyi 25.9.2022.

Äänioikeutettuja olivat vihreiden varsinaissuomalaiset jäsenet, jotka ovat vuoden 2022 alkaessa täyttäneet 15 vuotta ja maksaneet puolueen vuoden 2022 jäsenmaksun 16.8.2022 mennessä. Äänioikeutettuja kyselyssä oli 653 henkilöä. Toimimattomia osoitteita oli 12 kpl (1,8 %). Näin kyselyn vastaanottajia oli 641 henkilöä. Kyselyyn saatiin vastaus 205 eri henkilöltä (32,0 %).

Jäsenkyselyn tulos lasketaan suhteellisen vaalitavan mukaan siten kuin täytettäviä paikkoja olisi kahdeksan (8). Vastaaja saattoi kyselyssä kannattaa enintään 8:aa ehdokasta. Jokainen annettu ääni jaettiin kannatettujen ehdokkaiden kesken ensimmäiselle sijalle asetetun ehdokkaan saadessa yhden äänen, toiselle sijalle asetetun saadessa puoli ääntä, kolmannelle asetetun saadessa yhden kolmasosan ääntä ja niin edelleen.

Tulos äänimäärien mukaan oli

Aaltonen, Heidi  43,638
Wahlsten, Aliisa  38,211
Bilola, Theresia  37,623
Salonen, Mirva  37,298
Nera, Selinä  37,112
Porramo, Saija  36,574
Puro, Jukka-Pekka  35,776
Lindberg, Essi  35,635

Käkönen, Rami  33,529
Ahonen, Rene  22,710
Haanpää, Leena  22,595
Mero, Jonna  21,786
Koivu, Janna-Riia  17,932
Vahtera, Esa  13,865
Heino, Sini  12,971
Mutka, Marja-Liisa  12,604
Lehti, Pasi  12,155
Koivulahti, Samuli Sako  6,738
Karlsson, Rikhard  6,536

Piiri kokous nimesi lauantaina 1.10.2022 eduskuntavaaliehdokkaita jäsenkyselyn tuloksen perusteella. Lue lisää.