Jäsenkysely

Vihreistä eduskuntavaaliehdokkaista 2019
Vihreiden jäsenet pääsevät Varsinais-Suomessa vaikuttamaan suoraan 14.4.2019 järjestettävien eduskuntavaalien ehdokasasetteluun. Varsinais-Suomen vihreät järjestää eduskuntavaaliehdokkaiden valinnasta neuvoa-antavan jäsenkyselyn lokakuussa 2018.

Kyselyyn pääsevät vastaamaan kaikki Vihreiden varsinaissuomalaiset jäsenet, jotka ovat vuoden 2018 alkaessa täyttäneet 15 vuotta ja maksaneet puolueen vuoden 2018 jäsenmaksun 31.8.2018 mennessä. Kyselyssä kysytään Vihreiden varsinaissuomalaisilta jäseniltä, keitä ehdotetuista henkilöistä he kannattavat eduskuntavaaliehdokkaiksi. Kyselyssä voi kannattaa kaikkiaan yhdeksää ehdokasta paremmuusjärjestyksessä. Kyselyn tulosta käytetään valittaessa piirin eduskuntavaaliehdokkaita. Kysely tehdään sähköpostitse verkkokyselynä 1.–7.10.2018. Sen ehdokkaisiin voit tutustua alla.

Kyselyn säännöt

Kyselyn tulokset

Jäsenkyselyyn saatiin kaikkiaan 301 vastausta äänestysprosentin ollessa 38,8.

suhteellinen vaali

Tuloslaskenta taulukkona.

Ehdokasgalleria

Paco Diop

vuoden uusturkulainen 2017, lastentarhanopettaja Turun kaupungilla, Turun Urheiluliiton ja Suomen Urheiluliiton nuorisovalmentaja 14–18-vuotiaille

Turku

Minä rakastan Turkua ja, jos rakastaa Turkua, on helppoa rakastaa koko Suomea. Minä aion tarttua Suomen asioihin päivittäin, koska tämä kaunis ja rauhallinen maa mahdollistaa jokaisen unelman.

Teemu Ellä

teollinen muotoilija, Turun vihreiden nuorten hallituksen jäsen, kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielisen lukio- ja ammattiopetusjaoston varajäsen

Turku

Ahkera ja ehtivä nuori Turkulainen vihreä aktiivi. Yhteistyökykyinen ja taitava järjestöosaaja. Ympäristö-, tasa-arvo- ja koulutuspolitiikan ammattilainen.

Jussi Fredriksson

muusikko, toiminnanjohtaja, tohtorikoulutettava, kulttuurilautakunnan jäsen

Turku

Olen 38-vuotias kulttuurialan ammattilainen. Haluan edistää modernia kulttuuripolitiikkaa ja alan tekijöiden oikeuksia. Tämän lisäksi keskeisiä poliittisia teemojani ovat Itämeri ja ilmastonmuutos.

Pekka Heikkilä

MSc, eMBA, biostatistikko, yrittäjä, kaupunginvaltuutettu, ympäristölautankunnan pj, valtuustoryhmän vpj, sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen, Varsinais-Suomen vihreiden hallituksen jäsen

Raisio

Monessa mukana ja aikaan saava kolmen lapsen perheen isä, joka ei pelkää haasteita. Ympäristö ja luontoarvot sekä erityisesti Itämeri ovat minulle tärkeitä. Parempi huominen rakennetaan yhdessä.

Alina Heywood

IB-ylioppilas, Suomen Nuorisovaltuustojen liiton puheenjohtaja, varavaltuutettu sekä nuorisolautakunnan jäsen

Turku

Olen Alina 20-vuotias turkulainen kuntapoliitikko. Tällä hetkellä johdan työkseni Nuva ry:tä. Teemanani ovat nuorten asiat, joissa keskityn mm. koulutukseen, asumiseen sekä sotepalveluihin.

Mari Kousa-Kuusisto

kasvatustieteiden ja teologian yo, vastaanottokeskuksen johtaja, sijaisvanhempi, kulttuurilautakunnan jäsen, 1. varavaltuutettu, Turun Vihreät ry:n puheenjohtaja

Turku

Olen 33-vuotias nainen, vastaanottokeskuksen johtaja, intohimoinen partiolainen, kehittäjä, inhimillisyyden, yhdenvertaisuuden ja monikulttuurisuuden puolestapuhuja, ikuinen optimisti ja feministi.

Rami Käkönen

yrittäjä, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Masku

Isä, monialayrittäjä, harrastepalomies ja politiikan innokas esikoululainen, tuossa järjestyksessä. Maskun vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Vihreä Liitto rp:n puoluevaltuuskunnan jäsen.

Jukka Lampikoski

yrittäjä, IT-asiantuntija, tradenomi (AMK), kaupunginvaltuutettu

Kaarina

Suomi pärjää panostamalla osaamiseen, yrittäjyyteen ja tasa-arvoon. Vien mukanani myös siellä kaivattua tieteeseen ja tekniikkaan perustuvaa politiikkaa jolla tulevaisuuden haasteet saadaan ratkottua.

Eija Lang

erikoissairaanhoitaja, maakuntahallituksen, hankerahoitusjaoston, kunnanvaltuuston ja elinkeinolautakunnan jäsen

Kemiönsaari

Erikoissairaanhoitaja, kunnallis- ja maakuntapoliitikko jolla sydämessä meri, luonto, saaristo ja kaupunki.

Tuomo Liljenbäck

varavaltuutettu, kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen, puoluehallituksen jäsen, Varsinais-Suomen vihreät ry:n vpj, Varsinais-Suomen tieteen ja teknologian vihreät ry:n hallituksen jäsen

Turku

Ilmastonmuutos torjutaan tieteen ja modernin teknologian avulla. Meidän tehtävämme on saada ihmiset mukaan muutokseen. Yhdistän tieteellisen maailmankuvan vihreisiin liberaaleihin arvoihin.

Riina Lumme

kaupunginvaltuutettu; vaikuttamisen, nuorten osallisuuden ja koulutuspolitiikan asiantuntija; valtio-opin opiskelija

Turku

Töissä edistän nuorten pääsyä politiikkaan, politiikassa olen varmistaakseni elinkelpoisen ympäristön tuleville sukupolville sekä palauttaakseni koulutuksen ja tieteen ansaitseman rahoituksen.

Anu Markkanen

valtiotieteiden maisteri, rakennus- ja lupalautakunnan varajäsen

Turku

Nelikymppinen kahden lapsen äiti ja valtiotieteilijä Turusta! MInulle ovat tärkeitä asioita: lapset, koulutus, tutkimus, tasa-arvo, ihmisoikeudet, ympäristö, kestävä kehitys.

Saija Porramo

FM, biologi, varavaltuutettu, ympäristö- ja rakennuslautakunnan varapuheenjohtaja, terveysvalvontajaoston jäsen, luonnonsuojeluaktiivi ympäristöjärjestössä

Naantali

Olen 42-vuotias kahden lapsen äiti. Olen työskennellyt mm. metsäntutkimuksessa, ympäristökasvatusprojekteissa sekä TE-toimistossa. Toimin aktiivisesti mukana ympäristöjärjestön luonnonsuojelutyössä.

Niina Ratilainen

vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja, Turun AMK:n hallituksen varapuheenjohtaja, Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan puheenjohtaja, ympäristösuunnittelija

Turku

32-vuotias turkulainen lähiön kasvatti, opettajan tytär ja feministi. Vihreitä tarvitaan, sillä on aika tehdä perustulouudistus, inhimillistä maahanmuuttopolitiiikkaa ja kunnianhimoisia ilmastotoimia.

Jarimo Roivas

KTK, LVI-insinööri, Turun Vesihuolto Oy:n hallituksen jäsen

Turku

Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat kuriin. Suojatiekuolemat estettävä. Puretaan yhteiskunnan kehittymistä hidastavaa sääntelyä.

Ville Savonlahti

pokeriammattilainen, Varsinais-Suomen vihreiden puheenjohtaja, varakunnanvaltuutettu, erityishuoltopiirin valtuutettu

Lieto

Olen feministi, vegaani, sivari, erityislapsen isä ja maailmansyleilijä. Tärkeimmät vaaliteemani ovat vammaisten oikeudet, kansainvälinen solidaarisuus ja ilmastonmuutos.

Helena Särkijärvi

FM, VTK, projektivastaava, opettaja, kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja, valtuustoryhmän puheenjohtaja, maakuntavaltuuston jäsen

Parainen

Vahvaa osaamista ja saariston raikkaita tuulia eduskuntaan!

Konsta Weber

KTM ja FM, yrittäjä; kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän vpj; Turun Vihreän kunnallisjärjestön pj; kaupunginhallituksen varajäsen, kaupunkikehitys- ja konsernijaoston jäsen; VASO Oy:n pJ

Turku

Talouspoliitikko, suomensaksalainen yrittäjä ja asioihin laajasti perehtynyt Turkulainen. Ehdolle edistämään yhdenvertaisuutta, yrittäjyyttä ja ymmärrystä digitalisaatiosta sekä uudesta teknologiasta.

Sofia Virta

KM, hanketyötekijä, yrittäjä, opettaja, terapeutti; kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen, maakuntavaltuuston jäsen; sotelautakunnan hallitusjäsen, VSLK:n valtuuston jäsen, tarkastuslautakunnan pj

Kaarina

Oikeudenmukainen ja rohkea sotealan ammattilainen. Ratkaisukeskeinen ja rehellinen kuntapoliitikko. Empaattinen perhettä, eläimiä ja luontoa rakastava nainen. Yhdenkään pienen mielen ei tule särkyä.

Jan Vuorenlaakso

MSc, työntekijä

Uusikaupunki

Olen Jan Vuorenlaakso, 45, paluumuuttaja Uudestakaupungista, ja olen Vakka-Suomen Vihreät ry:n puheenjohtaja.